Viktigheten av en god flerkanalstrategi

I dag foregår møtene mellom kunde og merkevare i flere kanaler enn noen gang før. Derfor vil din bedrift nyte godt av å legge en plan for hvordan de ulike kanalene skal benyttes.

Den totale kundeopplevelsen

Som bedrift er det helt nødvendig at man tenker nøye gjennom kundeopplevelsen. Kundeopplevelsen er det helhetlige bildet kundene får i møte med din bedrift i ulike kanaler.

Det kan være digitalt på nettside eller sosiale medier, fysisk i butikken eller på trykte flater som plakater og brosjyrer. Til sammen gir alle møtene en sluttsum, som er den totale kundeopplevelsen.

En godt planlagt flerkanalstrategi

For å oppnå en så god kundeopplevelse som mulig, er det helt nødvendig for enhver bedrift å ha en godt planlagt flerkanalstrategi. Det vil si en plan på hvordan bedriften skal bruke digitale og fysiske kanaler for å kommunisere med målgruppen og til sammen danne en så god som mulig kundeopplevelse.

Les også: Dette bør du gjøre som sosiale medier-ansvarlig

Et blått garnnøste. Illustrasjon.

Den røde tråden på tvers av kanaler

I dag må alle bedrifter synkronisere kommunikasjonen på tvers av flater. Klarer du som bedrift å bevare den røde tråden i alle kundens møter med deg, vil du ikke bare få en sterkere merkevare men også mer fornøyde kunder.

" Tenk på den totale kundeopplevelsen

Fem tips for en god flerkanalstrategi:

1. Skaff oversikt over kanalene

Lag en oversikt over alle kanalene kundene møter deg i. Dette inkluderer:

  • Digitale flater – nettside, sosiale medier, nyhetsbrev
  • Fysiske flater – flyers, brosjyrer, kataloger, kundebrev, plakater
  • Fysiske møter – i butikk, på stand, på arrangementer

2. Prioriter bort kanaler

Å velge hvor du ikke skal være tilstede er like viktig som hvor du skal være. Det er mye bedre å skape gode kundemøter i noen kanaler, enn mindre gode kundemøter i mange

3. Finn den røde tråden

Hvordan ønsker din bedrift å fremstå overordnet sett? Hva skal dere si, hvordan og hvorfor?

4. Legg en plan for kanalene

Legg en plan og sett mål for hver enkelt kanal. Svar alltid på spørsmålet: Hva skal dere oppnå med denne kanalen?

5. Hold planen oppdatert

En bedrift er ikke en statisk enhet, og ting kan endres underveis. Derfor er det alltid lurt å oppdatere kanalstrategien på årlig basis.

 

Les også: Hvordan lage en markedsplan?

Med en god gjennomtenkt kanalstrategi vil du kunne sørge for at kunden opplever en rød tråd i kommunikasjonen din, samtidig som din bedrift får mest mulig ut av hver enkelt kanal.

Vil du høre mer om kanalstrategi og om betydningen det kan ha for din virksomhet – ta kontakt med oss i 07 Media.