Våre beste tips for kommunikasjon i 2021

Annerledesåret 2020 er tilbakelagt, og et nytt år er i gang. Her får du våre anbefalinger til hva du bør tenke på i din markedsføring og kommunikasjon i 2021.

Start med å legge en god plan

Alle bedrifter vil ha stor nytte av å lage en god markedsplan for året som kommer. Markedsplanen bør inneholde bl.a. målsetninger, budsjetter, aktivitetsplan og oversikt over budskap og kanaler. Et must for alle som skal jobbe målrettet og strategisk med markedsføring.

Tenk helhetlig og husk den røde tråden

Det er fort gjort å henge seg opp i kortsiktige mål og det som må gjøres «her og nå». Da er det en god øvelse å løfte blikket og forsøke å se all markedsføringen under ett. Hvordan fremstår dere overordnet sett? Hvor er dere synlige? Har dere en rød tråd i kommunikasjonen? Tenk gjennom hvordan bedriftens flerkanalstrategi kan bli bedre slik at dere blir synlige med en rød tråd i alle kanalene.

" En god kundereise har så lite friksjon som mulig

Forbedre kundereisen din

Kundereisen består av alle møtene en typisk kunde har med bedriften din. En god kundereise har så lite friksjon som mulig – det vil si at kunden ikke møter på problemer eller frustrasjoner, og får utført det hun eller han ønsker. Dette gjelder like mye på digitale flater som ved fysiske møter, f. eks i butikk. Stadig forbedring av kundereisen bør være et fokusområde for alle bedrifter i 2021.

Enda mer målrettet kommunikasjon

De siste årene har kundene blitt mer selektive. De klikker bare på annonser som appellerer til dem, og leser kun artikler som føles relevante. Istedenfor å prøve å snakke til alle, bør du bruke tiden din på de personene som faktisk er interessert i det du tilbyr. Du har sikkert allerede en formening om hvem målgruppen din er, men i 2021 bør du bruke litt tid på å dobbeltsjekke det du tror du vet. Finn din ideelle kunde, og ha denne i bakhodet i all kommunikasjonen du gjør.

Optimaliser hjemmesiden din til søkemotorene

Det er i søkemotorer som Google at kundene finner det de trenger, og flere og flere starter kjøpsprosessen sin med et søk. Er det én ting du bør prioritere i 2021, er det å sørge for at nettsiden din er godt synlig i søketjenestene. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å optimalisere nettsiden din på en måte som gjør den lettere å finne når noen søker etter relevante produkter og tjenester. Like viktig for en skobutikk som for et konsulentfirma!

 

Mye å tenke på? Gi oss gjerne en lyd hvis det noe vi kan hjelpe med!