Sosiale medier tar ikke sommerferie

Visste du at sommerferien er høytid for netthandel, nettsurfing og bruk av sosiale medier? Selv om kundene dine ikke er på jobb, logger de definitivt ikke av.

Derfor bør du ikke legge bedriftens kontoer brakke selv om rutinene endres og ansatte drar på ferie.

Men hvem skal egentlig ta seg av kommentarer, henvendelser og spørsmål? Hvordan sørger du for smertefri publisering når du sitter på hytta med dårlig dekning? Vi har samlet sammen noen tips fra våre digitale markedsførere.

To ting du må tenke på

Overordnet er det to ting som er viktige å tenke på i god tid før sommerferien:

  1. Hva gjør du med innlegg som skal publiseres gjennom sommeren?
  2. Hvordan håndterer du innkommende henvendelser og spørsmål?

Med et godt forarbeid og gode verktøy trenger du ikke å bekymre deg.

" Tips: Få inn leads i sommer

Sett sammen et ferieteam

Sørg for at det alltid er noen som har ansvar og er tilgjengleig til å svare på henvendelser og holde aktiviteten oppe gjennom sommeren. Sett opp en tydelig plan slik at teamet forplikter seg til sine dager eller uker.

Husk at sosiale medier er nettopp sosiale – det holder ikke bare å publisere innhold, du må også svare kommentarer, ta i mot henvendelser og engasjere deg i andres innhold. Dette belønnes såklart av algoritmene!

Planlegg innholdet

Legg en tydelig plan på hva du skal legge ut og når det skal publiseres. Gjør klar alle postene med tekster, bilder og videoer allerede før du drar på ferie. Det vil spare deg for mye jobb underveis i sommerferien! Med en tydelig plan vet alle på teamet hva som skal postes når, og det er lettere å holde seg til planen.

Publiser automatisk

De fleste sosiale medier-plattformer lar deg planlegge innlegg i forkant, som deretter publiseres automatisk på valgt tidspunkt. Dette er veldig praktisk, og absolutt noe du bør benytte deg av.

Ved å automatisere publiseringen slipper du å sitte på hytta med dårlig dekning i sommer og forsøke å få lagt ut bilder og video.

Samle alt på ett sted

Det finnes mange verktøy som lar deg samle de ulike kontoene dine i sosiale medier på ett sted. Dette gjør det lettere å holde oversikt over kommentarer, meldinger, relevante emneknagger og publisering av innlegg.

Det finnes mange ulike verktøy å velge mellom her. Noen gode alternativer er Hootsuite, Buffer, HubSpot og Sociota. Hvilket verktøy du bør velge avhenger av hvilke funksjoner dere har behov for. Vi hjelper deg gjerne med å komme i gang!

Sett deg mål for sosiale medier

Tenk gjennom hva du ønsker å oppnå gjennom sommeren. Sett opp tydelige målsetninger for perioden, og analyser resultatene når du er tilbake på kontoret. Da kan du vurdere hvordan det du har gjort har fungert, og se om du bør gjøre noen endringer til neste års sommerferie.

Hva skal du poste i sommer?

Sommer elle ei, det er fortsatt behov for å holde kundene dine varme. Det er viktig at du viser at du er der for kundene dine, og holder engasjementet oppe. Sommeren er tid for sol, varme, glede og munterhet. Del et trivelig bilde, en morsom video, en hyggelig videohilsen, eller kanskje minner fra tidligere somre?

Husk at rask svartid, konstruktive svar og god service er med på å bygge merkevaren din – også gjennom sommerferien.

Tips: Få inn leads i sommer!

Et supertips er å bruke sommeren på å bygge en solid base med leads. Et lead er en potensiell kunde som viser mer interesse for produktene eller tjenestene dine enn de «vanlige» følgerne. Som regel vil denne personen ha fylt ut et skjema og oppgitt sine kontaktopplysninger, som for eksempel e-postadresse eller telefonnummer.

For å samle inn leads kan du for eksempel kjøpe annonseplass på Facebook og segmentere mot din målgruppe. Ingenting kommer til å glede salgssjefen din mer enn en liste med potensielle kunder klar på pulten når dere er tilbake fra ferien!

Vil du vite mer?

Eller les mer om hva vi kan hjelpe med