Chat with us, powered by LiveChat Gå til innholdet

Tre salgsdager – 55 millioner i omsetning

Selger man fyrverkeri i Norge skal stort sett hele årsomsetningen reddes i løpet av noen få dager i slutten av desember. Da handler det om å treffe med salgs- og markedsarbeidet.

 

 

Festival Fyrverkeri i Kristiansand er Norges ledende leverandør av fyrverkeri. Her vet markeds- og salgsfolkene hva som er viktig for å lykkes innenfor denne bedriftsmessige ekstremsporten; god distribusjon og selgende materiell.

Kjernekunden er gjerne stressede familiefedre med barn på slep. De har liten merkebevissthet, men vet at de skal kjøpe fyrverkeri, ca hvor mye penger de skal bruke og er opptatt av å få det unna raskt og effektivt. Gjerne samtidig med annen handel.

Samtidig gleder fyrverkerikjøpere seg til å ta produktene i bruk. Det er fest, moro og forventing til smell, glimt og vakkert lysregn. Denne entusiasmen og gleden må kundene møte i salg og markedsføring.

Det er krevende å bygge opp merkelojalitet på fyrverkeri.

God distribusjon og mange utsalgssteder er det klart viktigste kriteriet for suksess. Her kreves det at Festival Fyrverkeri leverer gode betingelser og god kundeoppfølging gjennom året, men også at forhandlerne blir begeistret for markedspakkene og hvordan Festival Fyrverkeri jobber mot forbrukermarkedet i forkant.

Når kunder handler en vare én gang i året er merkevarebygging utfordrende, men slett ikke umulig. Det handler om å gi trygghet for at de pengene du bruker på fyrverkeri gir deg mest igjen i smell, glitter, begeistrede barn og anerkjennende nikk fra venner og naboer.

Entreprenør og sprengningsbas Leif Einar Lothe, kanskje bedre kjent som Lothepus, er en troverdig talsmann for smell og effekter. Vi tok han med til Festival Fyrverkeri for å vise hva de hadde å tilby, og sammen lagde vi fem filmer om ulike typer fyrverkeri. Filmene ble distribuert bredt i sosiale medier i god tid før salget startet. Parallelt ble det utviklet salgsmateriell for butikkene.

Målsettingen var å skape en positiv oppmerksomhet i distributørleddet og å øke antallet forhandlere over hele landet. For sluttkunder som handler fyrverkeri skal Festival bli et navn man husker og legger merke til, i så stor grad at de om nødvendig kjører litt ekstra for å få kjøpt de beste produktene.

Vi gleder oss til fortsettelsen sammen med Festival.

 

+47 905 91 362

rune.nikolaisen@07.no