Hvordan bruke nyhetsbrev i markedsføringen din?

Vurderer du å starte med nyhetsbrev? Eller er du allerede i gang, men ønsker enda bedre resultater? Vi deler våre 10 beste tips til markedsføring via e-post.

Mange tenker kanskje at nyhetsbrev er en utdatert form for markedsføring. Men langt der ifra! Gjøres det riktig, kan e-postmarkedsføring være ditt beste våpen for å øke salget og skape lojalitet hos kundene.

1. Ikke selg til kunden – tenk verdi!

Regel nummer én i all markedsføring: Det er ingen som ønsker å bli solgt til. Et nyhetsbrev med «Løp og kjøp»-mentalitet der avsender bare snakker om seg selv, vil sjeldent gi noen verdi til leseren.

Nyhetsbrevene dine bør altså ikke ha hovedfokus på salg. Snakk heller om noe kunden er opptatt av. Inkluder nyheter, informasjon eller tips og triks slik at leseren får noe ut av å lese brevet. Det kan være hun lærer noe, får et nyttig tips eller blir inspirert eller følelsesmessig engasjert. Det er dette som gjør at leseren har lyst til å fortsette å motta brevene dine – fordi hun får noe ut av dem.

" Nyhetsbrevene dine bør ikke ha hovedfokus på salg

2. Bruk maler og tilpass designet

De fleste nyhetsbrevsystemer lar deg velge mellom ferdige maler eller oppsett som du kan benytte for å skape struktur i nyhetsbrevet. I mange systemer kan du også lage egne maler.

Sørg for å bruke samme design, logo og farger i nyhetsbrevet ditt som du bruker på nettsiden din. Dette skaper en rød tråd i kommunikasjonen og gjør at kunden kjenner deg igjen.

3.  Kom til poenget fort

Tenk nøye gjennom hvordan du kan fange interessen allerede i emnefeltet. Hva er den viktigste informasjonen eller poenget i nyhetsbrevet? Hva er det som skiller seg ut og er interessant for leseren? Unngå kjedelige emnefelt som «Ukens nyhetsbrev» eller «Nyhetsbrev fra [bedrift]».

Det samme gjelder når mottakeren har åpnet e-posten. Tenk gjennom hva du vil at leseren skal legge merke til med én gang, og gjør disse elementene godt synlige. Ikke forvent at mottakeren skal lese seg gjennom mengder av tekst for å finne ut hva det er du prøver å fortelle – det er det de færreste som tar seg tid til.

4. Ha et tydelig mål

Før du går i gang med hvert enkelt nyhetsbrev, bør du tenke gjennom: Hva er målet med dette nyhetsbrevet? Hva er det jeg ønsker å oppnå? Og kanskje enda viktigere: Hva er det jeg ønsker at mottakeren skal gjøre?

Målsetningen kan være alt fra å skape oppmerksomhet rundt en nyhet, få påmeldinger til et arrangement, øke salget av et produkt eller bare holde bedriften friskt i minnet hos mottakerne.

Finn frem til målsetningen for det aktuelle brevet, og gjør det du kan for å fremheve hovedfokuset. Inkluder det i tittelen, gi det stor plass øverst i nyhetsbrevet, ta med et godt bilde og en tydelig handlingsoppfordring i form av en CTA-knapp («Call to action»). Om målet er påmeldinger til et arrangement, bør du inkludere en tydelig lenke eller knapp til påmelding. Da gjør du det enkelt for leseren å utføre den handlingen du ønsker.

5. Henvis leseren videre

Det kan kanskje være fristene å fortelle alt med én gang, direkte i nyhetsbrevet – du har jo så mye du vil formidle! Likevel er det slik at de færreste orker å lese gjennom lange nyhetsbrev med store mengder tekst.

I stedet for å presentere all informasjonen i nyhetsbrevet, bør du kun vise små utdrag i nyhetsbrevet og heller henvise leseren videre til nettside eller blogg for å finne ut mer.

Dette gir deg plass til å snakke om flere temaer i nyhetsbrevet, og øker også lesbarheten. Synlige knapper og lenker skal gjøre det enkelt for leseren å finne veien til mer informasjon om temaet.

En annen fordel med å henvise leseren videre, er at du i mange systemer får mulighet til å se hvem og hvor mange som har klikket seg videre til innholdet. Dette kan gi en god indikasjon på om temaene er interessante for mottakerne eller ei.

6. Tone of voice

Tenk på hvordan bedriften din «snakker» i andre kanaler. Har dere et formelt og akademisk språk? Eller er dere litt mer muntlige og vennlige?

Forsøk så godt du kan å bevare den samme språklige stilen på tvers av flater og kanaler.

Se for deg: En kunde som er vant til å lese faguttrykk i et formelt språk på nettsiden din vil kunne få seg en støkk dersom du starter nyhetsbrevet med «Heisann, kompis!». Derfor er det viktig at kunden kjenner deg igjen også gjennom språket du bruker. Det handler ikke om hva du sier, men hvordan du sier det.

7. Korrekturles teksten

Mens vi er inne på språk – glem aldri den viktige korrekturen!

Gjentatte skrivefeil og merkelige uttrykk gir et dårlig inntrykk og kan skade din merkevare på sikt. Pass derfor alltid på å korrekturlese nyhetsbrevet nøye før utsendelse.

Aller best er det om du får en annen til å korrekturlese – en som ikke allerede har lest seg blind på innholdet. En god korrekturvask kan gi nyhetsbrevet et siste løft før utsendelse.

8. Gjør avmelding enkelt

Lite er mer frustrerende enn en innboks fylt opp av nyhetsbrev man ikke ønsker å motta. Derfor er det viktig at du legger til rette for at abonnenter på en enkel og sømløs måte kan melde seg av nyhetsbrevet ditt.

Ikke bare gjør en enkel avmeldingsmulighet at du fremstår som en seriøs aktør, men det hindrer også misfornøyde mottakere og potensielle klager. Mange systemer, deriblant Mailchimp, inkluderer automatisk en avregistreringsknapp i nyhetsbrevet.

Selv om det er synd å se mottakere forsvinne fra listen, er det som regel til det beste. De som melder seg av er uansett ikke interessert i det du forteller, og da bør du heller bruke tiden din på dem som er interessert og som kan gi bedriften din verdi.

9. Jobb med å utvikle mottakerlisten din

Nyhetsbrev er lite verdt hvis du ikke har mottakere å sende det til.

Sørg for å jobbe med å utvide mottakerlistene dine over tid, slik at du får flere mottakere og dermed et større publikum.

Et tiltak kan være en synlig påmelding på bedriftens nettside hvor man enkelt kan melde seg på mottakerlisten. En annen måte å øke mottakerlistene er å annonsere for nyhetsbrevet i sosiale medier – ved å vise frem verdien man får som mottaker og argumentere for hvorfor mottakeren bør få med seg dette.

10. Ikke glem det viktige personvernet

I 2018 ble det innført et nytt regelverk i EU og EØS – General Data Protection Regulation, vanligvis omtalt med forkortelsen GDPR. Enkelt forklart handler dette om beskyttelse av persondata.

For deg som skal sende nyhetsbrev innebærer dette to viktige momenter:

  • Kunden må ha eksplisitt akseptert at du samler inn deres persondata (e-post, telefonnummer, navn etc.)
  • Kunden må ha eksplisitt akseptert at de ønsker å motta nyhetsbrev fra deg

Dette vil si at du må ha samtykke fra mottakerne dine før du kan sende dem nyhetsbrev, ved at mottakeren frivillig har oppgitt epostadressen sin til dette formålet og eksplisitt akseptert dine vilkår.

Hvis du vil dykke inn i temaet anbefaler vi artikkelen til Datatilsynet om Nyhetsbrev, epostlister og SMS.

La oss slå av en prat!

Vi hjelper deg med: