Innholdsmarkedsføring som gir effekt

Kontaktskjema

Hva er innholdsmarkedsføring?

Uansett om du kaller det innholdsmarkedsføring, content marketing eller inbound marketing – grunnprinsippene er det samme. Denne typen markedsføring handler kort og godt om å skape innhold som treffer målgruppen din.

Innholdet skal oppleves som nyttig, informativt og kanskje underholdende. Innholdet kan presenteres i form av for eksempel:

  • nyhetsartikler
  • blogginnlegg
  • videoer
  • guider
  • nyhetsbrev
  • podcast

Det viktigste er at innholdet gir kunden noe av verdi. På den måten oppleves det ikke som reklame på samme måte som tradisjonell annonsering – og det er her innholdsmarkedsføringen er inne på et viktig spor.

Hvorfor bør du prioritere å lage godt innhold?

Det finnes mange gode grunner til at innholdsmarkedsføring er noe flere bedrifter burde satse på!

Her har du fem av dem:

  • Du kan snakke med kundene istedenfor til dem
  • Kunden får bli ordentlig kjent med deg
  • Du bygger merkevare gjennom å vise frem ekspertisen din
  • Googles søkemotor belønner deg med høyere plassering i søkeresultatene
  • Du får mer trafikk til nettsiden din

Har du tenkt på å begynne med innholdsmarkedsføring, men vet ikke helt hvor du skal begynne? Eller er du usikker på om innholdsmarkedsføring er det riktige for din bedrift? Gi oss gjerne en lyd, så hjelper vi deg i gang!

07 Media hjelper med alt innen innholdsmarkedsføring

Vi skjønner at det kan være utfordrende å finne tid og ressurser til å lage innhold som virkelig funker og gir resultater over tid. Derfor tilbyr vi hjelp med dette. 

Uansett om du bare vil ha tips og triks til hva du kan lage av innhold, eller om du ønsker at vi skal skrive og produsere innholdet for deg, kan vi hjelpe deg i gang med din innholdsstrategi. Ikke nøl med å ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!

Bedriftsblogg og artikler på nettside

Blogg for bedrift er noe helt annet enn en rosablogg. Bedriftsbloggen er stedet hvor du deler av din kunnskap og ekspertise innenfor akkurat det du driver med. En bedriftsblogg passer derfor like godt for en elektriker som for et gartneri eller en hudpleiesalong! 

For en elektriker vil det kanskje vært naturlig å skrive om hvor ofte og hvorfor man bør få sjekket sikringsskapet. Gartneriet vil skrive om hvordan man blir kvitt ugress, mens hudpleiesalongen vil dele behandlingstips for ulike hudtyper.

Dette er innhold som gir kundene verdi – kanskje de lærer noe nytt, blir inspirert eller får seg en latter? Denne typen innhold øker sjansen for at målgruppen får lyst til å dele innholdet videre med sitt nettverk, for eksempel i sosiale medier. Og derfra begynner ballen å rulle!

Bedre synlighet i Googles søkemotor

Google løfter frem nettsider som med høy autoritet og relevant innhold innenfor sitt fagområde. Uansett om du driver innen velvære og livsstil, lager og logistikk eller dagligvarehandel vil godt innhold på nettsiden din være med på å løfte plasseringen din i Googles søkeresultater. Ved å lage gode artikler innenfor et tema, er det mer sannsynlig at Google anser din nettside som en autoritet innenfor ditt fagfelt, og derfor løfter deg høyere opp i resultatlisten. Og vi vet alle at god synlighet på Google er nøkkelen til flere besøkende, økt merkevarekjennskap og flere salg!

Innholdsmarkedsføring på sosiale medier og YouTube

Når vi bruker tid på plattformer som Facebook, Twitter og YouTube ønsker vi helst å se innhold som gir oss en latter, lærer oss noe nytt eller tilbyr informasjon om et tema vi er interessert i. Derfor er sosiale plattformer som skapt for innholdsmarkedsføring! 

Gjennom video, tekst og bilder kan du produsere innhold som følgerne dine har lyst til å få med seg. Gjennom å lage innhold på følgernes premisser øker du sjansen betraktelig for at de vil like, kommentere og dele innholdet videre. På denne måten får du gratis spredning, og plutselig har du nådd mange flere mennesker enn du først hadde forventet!