Hvorfor du bør bruke film i markedsføringen

Video vokser i popularitet og er blitt en viktig del av digital markedsføring. Det er det gode grunner til!

Visuelt vinner over tekst

Vi mennesker oppfatter og husker visuelt innhold bedre enn tekst. Hører vi noe, husker vi omtrent 10% tre dager senere. Legges det derimot til et relevant bilde, husker vi hele 65% (Hubspot og Brainrules).

Med andre ord: Det er større sannsynlighet for at brukeren oppfatter og husker budskapet ditt når du bruker visuelle virkemidler som film.

Brukerne foretrekker video

Ifølge Hubspot og Cisco ser vi 17 ganger mer video i 2021 enn vi gjorde i 2012. Tenk over det – videoer er over alt, på nettavisene, på Facebook, i annonser, på nettsider og blogger.

Vi ser mer og mer video, og da er det en naturlig forventning at også bedrifter og merkevarer henger med på denne trenden.

54 % av forbrukere ønsker også å se mer videoinnhold fra merkevarer og bedrifter de støtter, ifølge denne undersøkelsen gjort av Hubspot i 2018.

Film skaper mer engasjement

Videoinnhold skaper mer engasjement enn tekst og bilder. Spesielt i sosiale medier blir dette synlig, hvor bedrifter som bruker video kan skape over dobbelt så mye engasjement som bedrifter som ikke gjør det

Livesendinger er det som skaper mest engasjement. Facebook Live generer 10 ganger så mye engasjement som tradisjonelle videoer, ifølge statistikk fra BloggingX.

Les også: Våre 5 tips til Facebook Live

Bedre mobilopplevelse

Mesteparten av aktiviteten på internett foregår på mobilen vi alltid har med oss i lomma. Når vi surfer på mobilen er vi ofte på farta, og da gir det mening at de fleste foretrekker korte videoer fremfor lange tekster.

Med andre ord gjør du deg selv en stor tjeneste ved å tilrettelegge markedsføringen din slik at den fungerer godt på mobile enheter – gjerne gjennom korte, gode videoer.

 

Film bygger tillit

Gode historier, spennende budskap og interessante vinklinger gir brukeren en følelse av å ha fått noe igjen for å se videoen. Det skiller seg fra tradisjonelle reklamebudskap, og kan skape en bedre relasjon mellom brukeren og merkevaren.

Ikke minst lar videoformatet brukeren bli bedre kjent med merkevaren din. Musikk, visuelle elementer, ansikter og stemning kan til sammen skape et inntrykk av identiteten til merkevaren din og øke merkevarekjennskap. Film er rett og slett en gyllen mulighet til å la kundene bli kjent med deg!

 

Oppsummert: Grunner til å velge video

  • Vi oppfatter og husker visuelt innhold bedre enn tekst
  • Brukerne foretrekker videoinnhold
  • Film skaper mer engasjement i sosiale medier
  • Korte filmer gir en bedre mobilopplevelse
  • Filmer bygger tillit og øker merkevarekjennskap

Da bør det vel være ganske åpenbart at film er veien å gå?

 

Slik kommer du i gang

Vi vet at mange bedrifter synes det kan være utfordrende å komme i gang med film som del av mediemiksen. Hva skal man vise? Hvilket utstyr trenger man? Hvordan skal det se ut, og hvilken plattform skal man publisere på?

Å komme i gang med film i markedsføringen trenger verken å korte skjorta eller være veldig ressurskrevende. Hva med å starte med noen enkle mobilfilmer?

Det finnes ingen fasit for hvordan det bør gjøres, men det viktigste er å komme i gang, prøve seg frem og finne de videoformatene som engasjerer akkurat din målgruppe.

 

Hjelp til å komme i gang?

Skulle du trenge litt hjelp på veien, bistår vi i 07 Media deg gjerne. Vi leverer tjenester innen filmproduksjon til sosiale medier, nettsider og annonsering. Vi hjelper små og store bedrifter med å få frem sitt budskap gjennom video.

Ta kontakt for en uforpliktende prat om hvordan videoformatet kan løfte din markedsføring!

Skal vi ta en prat?