Du har nok hørt ordet «målgruppe» ørten ganger. Men hva er det, hvorfor trenger du det og hvordan finner du egentlig målgruppen din?
En målgruppe er en gruppe mennesker som sannsynligvis er interesserte i det du har å tilby. Menneskene i målgruppen har et sett med egenskaper til felles. Det kan være så enkelt som alder, kjønn og bosted, men de kan også dele fellestrekk som f. eks yrke og utdanning, hobbyer og interesser, drømmer og målsetninger, holdninger eller problemstillinger.
For mange vil det være naturlig å tenke at det beste er å snakke til alle, slik at man når flest mulig mennesker. Slik er det ikke!
Se for deg at du forsøker å selge kurs i kajakkpadling. Da hjelper det ikke at du snakker til folk som ikke er interessert i kajakk, og i hvert fall ikke til folk som skyr friluftsliv som pesten.
Ved å konsentrere deg om de som faktisk er interessert i det du tilbyr, og spisse kommunikasjonen din mot dem, vil du kunne bruke tid og penger mye mer effektivt og få bedre resultater av markedsføringen.
" Spisset kommunikasjon funker alltid best
Det hele starter med å definere hvilke trekk menneskene i målgruppen din har til felles. Hvor gamle er de? Bor de et visst sted? Hvilke interesser har de? Hvilket problem eller utfordring skal ditt produkt løse for dem?
Husk: Den aller beste måten å bli bedre kjent med målgruppen din er å se nærmere på – og gjerne snakke med – noen som allerede har handlet hos deg. Hva med å sende ut en enkel spørreundersøkelse? Eller gjøre et lite intervju med noen av dem?
Se for deg at du har definert at din målgruppe er «Menn i 50-årene». Tenk gjennom: Er alle menn på 50 år helt like? Så klart er de ikke det.
Kåre på 52 kan elske friluftsliv, mens Kenneth på 59 liker best å sitte inne med ei god bok. Espen på 50 kan være ivrig netthandler, mens Per på 56 foretrekker den lokale butikken.
Derfor må du ned i dybden og se på detaljene. Jo mer du vet om målgruppen din, dess bedre vil du treffe med kommunikasjonen din.
Forsøk å se for deg konkrete, fiktive mennesker i målgruppen (såkalte «personas»). Tilegn hver persona så mye informasjon du kan, slik som navn, alder, yrke, bosted, interesser, behov og utfordringer.
Det vil være mye enklere for deg å skrive en tekst til «Arne på 50 som liker jakt og fiske, men som ikke har prøvd kajakk før og er usikker på om det er noe for ham» enn å skrive til «alle menn på 50 som liker frilutsliv». Jo mer spesifikt, jo bedre!
Trender, teknologi og mennesker endrer seg stadig. På samme måte kan bedriften din og tjenestene dine endre seg over tid. Du bør derfor oppdaterer målgruppen og personaene dine jevnlig, for eksempel en gang i året.
"*" obligatorisk felt
Sandakervn 24C Bygg B 0473 Oslo
Sandakervn 24C
Bygg B
0473 Oslo
Industrigata 33
4632 Kristiansand
Aurveien 14
1930 Aurskog