Gå til innholdet

Hvilket papir skal jeg velge?

Papir er fortsatt en viktig informasjonsbærer for oss mennesker. Tross all digitalisering foretrekker mange av oss fortsatt å lese på papir. Men vi bruker ikke bare papiret til å lese bøker på. Papiret brukes også til å informere og reklamere – enten det er priser og plakater i butikk, produkter i kataloger, formidling av meninger, informasjon til utvalgte grupper osv osv.

Hvis du er usikker på hva slags papir du skal velge til akkurat din trykksak, har vi mange rådgivere i 07 som, hvis du ønsker det, gjerne blir med inn i en nerdete diskusjon om hva som er riktig for akkurat din trykksak. Men, vi håper også du blir litt klokere av å stille deg selv spørsmålene vi beskriver under.

Hvem er avsenderen?

Hvem er du og hvilket inntrykk vil du gi mottakeren? Skal det være røft, lekkert, billig eller luksuriøst? Skal det kanskje henge på produkter som er tenkt brukt til friluftsliv, eller er de til galla? Kanskje ønsker du at papiret skal gi assosiasjoner til noe som produktet ditt representerer – naturlige råvarer, miljøvennlighet, kostnadseffektivitet eller lignende. Da bør du velge et papir som tar høyde for nettopp dette.

Hvem er mottakeren?

Ung eller gammel, leses det på avstand eller i mottakerens hender? Mennesker med nedsatt syn foretrekker ofte ubestrøket papir som er lett å lese på, andre igjen er ikke så opptatt av slikt. Skal du henge opp plakater i lokaler med mye belysning kan det være lurt å ikke velge det aller blankeste papiret fordi det bare skaper gjenskinn som gjør det vanskelig å få med seg budskapet. Uansett må du tenke på hvem mottakeren er.

Hvilket budskap skal formidles?

Budskapet som skal formidles kan også påvirke hva slags papir man velger. Ønsker man å fremstå på en miljøansvarlig måte gir ubestrøkne kvaliteter ofte dette inntrykket. Skal man uttrykk for at noe er solid er det liten vits i å velge det aller tynneste papiret, men de som skal fremstå billige bør ikke velge for tykt og glanset papir.

Veldig bestrøkne kvaliteter gir mer fotoaktig preg på bilder, mens teksten blir litt mer slitsom å lese på når papiret rundt bokstavene skinner. Omvendt vil et veldig matt papir være godt å lese på, men bildene kommer ikke like godt fram. Det finnes også mange papirkvaliteter midt mellom disse ytterpunktene, så det gjelder å vite hva man vil prioritere.

Kjærlighetsbrev gjør seg aller best på papir sies det, og selv om vi har mindre erfaring på dette området, anbefaler vi å gjøre det på et papir som reflekterer hans eller hennes preferanser. Men husk at det er innholdet som teller 😊

Hvor skal trykksaken brukes?

Bak glass og ramme kan det være lurt å bruke matt papir for å få minst mulig gjenskinn. Skal man lage en bok man skal ta med seg på sopptur kan det være lurt at papiret tåler fuktighet og kan tørkes av uten å ta skade, det samme gjelder med kart for friluftsbruk. Er det viktig at rapporten du skal sende ut veier så lite som mulig, velger man et tynt papir og hvis man skal ha noe hengende i solskinn er det viktig at papiret ikke gulner så fort.

Kostnader?

Det er selvsagt mulig å velge papir som er dyrere enn annet papir, men det skiller faktisk ikke så veldig mye prismessig å velge et papir som skiller deg ut fra mengden. Jo større opplaget er jo større vil kostnaden være, men for mindre opplag er det i mange tilfeller snakk om veldig små forskjeller. Husk også at det kan være økonomisk smart å øke kostnaden hvis du øker oppmerksomheten tilsvarende eller mer.

Etterbehandling

Når man først har valgt papir, kan man i tillegg også gjøre masse med papiret etter at det er trykket. Man kan legge på lakk på hele trykksaken eller utvalgte områder, legge på folie som gir trykksaken et unikt taktilt uttrykk eller beskytter trykksaken, prege utvalgte områder for å forsterke budskapet eller hva med å gullfoliere det som virkelig skal skinne? Mulighetene er mange …

Oppsummering

Det er veldig gode muligheter for å forsterke ditt budskap med å velge riktig papir. Og i motsetning til på skjermer kan man legge til ytterligere en sans til – for vi kjenner jo på papiret med fingrene. Vi vet at det ikke alltid er lett å velge hva som vil fungere best i alle tilfeller, men som nevnt over inngår vi gjerne i en diskusjon rundt hva som vil være best for akkurat din trykksak – mange av oss har tross alt jobbet med dette siden 70-tallet, så vi bør vite hva vi snakker om.

+47 900 26 290

borre.varaker@07.no

+47 911 16 016

ken.kristensen@07.no

Kan vi hjelpe deg?

Behøver du hjelp eller vil du vite mer om oss?
Kontakt oss, så kan vi finne en løsning som passer.