Gå til innholdet

Hvilken font skal jeg velge?

Riktig valg av fonter bygger opp under den historien du ønsker å fortelle om deg selv. De hjelper deg å vise hvem du er og hva du står for.

Tekst: Inger Marie Spange

En studie fra Wichita State University viser at skrifttyper påvirker hvordan leseren oppfatter produktet eller avsenderen. Velger du en font som ikke står i stil til produktets personlighet, blir du rett og slett ikke godt likt, viser studien.

Populære fonter
Topp gratis fonter:

  • Myriad Pro
  • Bebas Neue
  • Ubuntu
  • PT Serif

Topp betal-fonter:

  • Futura
  • Helvetica
  • Fedra Sans

I tillegg er Googles Product sans og Apples San Francisco, populære valg, alt i følge en undersøkelse blant designere, utført av Hongkiat.

Håndskrift

Bruk av fonter som simulerer håndskrift øker spesielt på nettsider fordi den varme, familiære streken tar vekk noe av den tekniske, kalde følelsen som ellers omgir vår digitale verden.

Andre varianter er akvarell- og grafittistilen. Disse skaper liv hos både produkter, magasiner og nettsider. Stilen gir inntrykk av menneskelighet og varme, lystighet og letthet. Du vil ikke se mye av håndskriftfonter i den industrielle verdenen, men den passer perfekt for mat- og serviceindustrien.

Håndskriftfonter er en populær trend og den passer godt til firmaer som jobber i serviceindustrien og til matemballasje og lignende.

Jeg ville holdt meg til å bruke skriveskrifter i logoer og i titler, fordi de må ha litt størrelse for å være lesbare. Selger du forsikringer eller noe krever høy grad av troverdighet, bør du helst styre unna disse fontene.

Fonter med troverdighet

Wichita State University fant nemlig bevis for at serif og sans serif oppfattes som mer troverdige enn skriveskrifter. Times New Roman, Arial og Cambria tiltaler mennesker med stabile, nøkterne personligheter, sier undersøkelsen. Mer lekne skrifttyper som Gigi, Kristen og Rage Italic, blir bedre likt av folk med en kreativ sjel.

Forklaring: Serif er det samme som en antikvafont, de har ‘føtter’ og O-en er for eksempel tynnere i toppen enn på sidene. Fonter med lik tykkelse og ‘uten føtter’ kalles groteske eller sans serif.

Logoen til det Beste og Reader’s Digest slik den så ut før, med grotesk typografi og slik den ser ut nå. Etter en omfattende A/B-testing valgte de å bruke serif-font i tittelbildet.

Fonter uten seriffer har vokst i popularitet i takt med vår omfavnelse av alt som er digitalt. Skrifttypene, slik som Arial og Myriad er et eksempel på, er tross alt fontgruppen som er mest lesbare på mobil.

Men mange designere vender tilbake til bruken av serif-fonter. Serif-fonter er elegante, lesbare og rene. De gir høy grad av troverdighet. Etter flere A/B-testinger valgte faktisk Reader’s Digest å skifte tilbake til serif-fonter i logo og typesnitt inne i magasinet. Jeg synes det var et vellykket valg.

Tips: Prøv ut forskjellige skrifttyper. Vurder hvilke som snakker best med målgruppen din. Test dem på noen som passer til målgruppebeskrivelsen.

Geometriske skrifttyper

Dette er en stil jeg synes fungerer godt som store titler i enkelte omdømmemagasiner, såkalt slow media. Totalinntrykket du vil skape, avgjør om dette passer. Geometriske skrifttyper blir mye brukt sammen med mote og interiørdesign, der det passer å være trendy og futuristisk. Geometriske skrifter passer nok best i en logo, tittel eller som et grafisk element, for mange av dem er ikke designet med tanke på lesbarhet.

En geometrisk font ble valgt til AIM logoen, da den skulle signalisere at den tilhørte en industriell verden. Fonten Quartz er et annet eksempel på en geometrisk font.

Lesbarhet og designvalg

Lesbarhet både bør og må styre mange av skriftvalgene våre. Men designet trenger ikke å bli kjedelig av den grunn. De beste designerne sverger gjerne til noen få, gode typesnitt.

Hvordan du setter sammen bokstavene, variasjoner i størrelser og farger vil ha mye å si for designuttrykket. Prøv å skalere opp fonten du bruker til vanlig, til den er så stor at den sprenger rammene for emballasjen, magasinsiden eller nettsiden. Plutselig har du fått et helt nytt uttrykk. Et annet triks er å legge bilder i fonten eller å bruke kombinasjoner av fonter som normalt ikke hører sammen. Bland serif og sans serif og se hva som skjer. For det finnes egentlig ingen regler eller begrensninger.

Hvis du vil vite mer om fontvalg, er du hjertelig velkommen til å kontakte oss

+47 913 40 591

inger.marie.spange@07.no

Kan vi hjelpe deg?

Behøver du hjelp eller vil du vite mer om oss?
Kontakt oss, så kan vi finne en løsning som passer.