Dette bør du gjøre som sosiale medier-ansvarlig

Når du er ny i jobben, kan du ikke overta alle kontoene og begynne å publisere allerede første dagen. For å oppnå suksess med sosiale medier, er det viktig at du har god kjennskap til bedriften din, konkurrentene og målgruppen. Ikke minst må du legge en plan slik at du vet hva dere skal få ut av de ulike kanalene og hvordan dette skal måles.

Stol på oss – dette vil gjøre jobben din mye enklere!

Steg 1: Skaff deg oversikt over situasjonen

Det første du bør gjøre er å lage en oversikt over nå-situasjonen. Oversikten bør inneholde alle kanalene dere er tilstede i, brukernavn, antall følgere, trafikk fra kanalen til nettsiden og en vurdering av hvordan engasjementet er i den aktuelle kanalen.

Denne oversikten danner et grunnlag for å gå i gang med jobben, og gjør det enklere å vise fremgang (og forhåpentligvis suksess!) over tid når du er kommet ordentlig i gang med jobben.

Facebooks "tommel opp" med en blå tråd knyttet i sløyfe rundt tommelen. Illustrasjon.

Steg 2: Få tilgang til kontoene og rydd opp

Finn frem til alle kontoene og skaff deg tilgang. Så begynner ryddejobben:

  • Er det noen kontoer som kan slettes? Duplikater? Gamle kontoer?
  • Vurder hvem andre som skal ha tilgang til hver konto, og fjern ansatte som ikke lenger trenger tilgang
  • Sjekk at innloggingsinformasjon er korrekt og at det benyttes trygge passord

Bruk litt tid på å rydde opp – det er garantert verdt det!

" En god plan gjør jobben din mye lettere!

Steg 3: Finn ut hvem målgruppen deres er

Å vite hvem målgruppen(e) deres er, er det første steget for å kunne lage godt og treffende innhold i sosiale medier. Hvem er det egentlig du skal nå?

Spørsmål du kan stille deg selv er:

  • Hvem er kunder hos dere i dag?
  • Hvilket problem skal deres produkter eller tjenester løse?
  • Hvem er «drømmekunden»?

Jo mer informasjon du kan notere ned om målgruppen, dess bedre. Alder, bosted, kjønn, interesser og så videre. Dann deg et så detaljert bilde av målgruppen som mulig, slik at du vet hvem du snakker til når du publiserer i sosiale medier.

 

Les også: Hvordan bruke nyhetsbrev i markedsføringen din?

Mennesker jobber sammen på et møterom. Foto.

Steg 4: Finn ut hvem konkurrentene deres er

Spør sjefen eller kollegaer hvem de mener er de tre største konkurrentene deres. Før ned alle forslag i en liste, og søk opp hver enkelt konkurrent i sosiale medier. Hvilke kanaler er de tilgjengelig i? Hva slags innhold publiserer de?

Research på konkurrenter hjelper deg med å finne ut hvordan dere skal skille dere ut og overbevise målgruppen om å velge dere. Husk at det også er lov å la seg inspirere av det andre gjør.

 

Les også: Hvordan lage en markedsplan?

 

Steg 5: Lag en plan med konkrete mål

Forskjellen på suksess og fiasko kan ofte være en god plan! Du kan se på en publiseringsplan som en innholdskalender, der du planlegger hva som skal publiseres i de ulike kanalene i tiden fremover. Noen tips til innholdsplanen:

  • Vær så konkret som mulig – gjerne helt ned på dato, budskap og mål
  • Ta høyde for høytider, ferier og kampanjeperioder – skal du gjøre noe spesielt ut av disse?
  • Ta med et par kollegaer til en idémyldring / brainstorm på innhold
  • Lag gjerne klar flere poster samtidig, slik at du ligger litt i forkant og slipper å stresse i siste liten
  • Lag en egen kolonne hvor du noterer ned nøkkeltall etter publiseringen – det gjør det enkelt å se hva som fungerer bra og mindre bra
  • Ting skjer underveis, og en innholdsplan vil aldri være statisk. Husk derfor å holde planen oppdatert på jevnlig basis

 

Trenger du en støttespiller i arbeidet? Vi i 07 Media er vant til å fungere som markedsførerens forlengede arm, og hjelper deg gjerne!

Spør oss om sosiale medier