Når du er ny i jobben, kan du ikke overta alle kontoene og begynne å publisere allerede første dagen. For å oppnå suksess med sosiale medier, er det viktig at du har god kjennskap til bedriften din, konkurrentene og målgruppen. Ikke minst må du legge en plan slik at du vet hva dere skal få ut av de ulike kanalene og hvordan dette skal måles.
Det første du bør gjøre er å lage en oversikt over nå-situasjonen. Oversikten bør inneholde alle kanalene dere er tilstede i, brukernavn, antall følgere, trafikk fra kanalen til nettsiden og en vurdering av hvordan engasjementet er i den aktuelle kanalen.
Denne oversikten danner et grunnlag for å gå i gang med jobben, og gjør det enklere å vise fremgang (og forhåpentligvis suksess!) over tid når du er kommet ordentlig i gang med jobben.
Finn frem til alle kontoene og skaff deg tilgang. Så begynner ryddejobben:
Bruk litt tid på å rydde opp – det er garantert verdt det!
" En god plan gjør jobben din mye lettere!
Å vite hvem målgruppen(e) deres er, er det første steget for å kunne lage godt og treffende innhold i sosiale medier. Hvem er det egentlig du skal nå?
Spørsmål du kan stille deg selv er:
Jo mer informasjon du kan notere ned om målgruppen, dess bedre. Alder, bosted, kjønn, interesser og så videre. Dann deg et så detaljert bilde av målgruppen som mulig, slik at du vet hvem du snakker til når du publiserer i sosiale medier.
Spør sjefen eller kollegaer hvem de mener er de tre største konkurrentene deres. Før ned alle forslag i en liste, og søk opp hver enkelt konkurrent i sosiale medier. Hvilke kanaler er de tilgjengelig i? Hva slags innhold publiserer de?
Research på konkurrenter hjelper deg med å finne ut hvordan dere skal skille dere ut og overbevise målgruppen om å velge dere. Husk at det også er lov å la seg inspirere av det andre gjør.
Les også: Hvordan lage en markedsplan?
Forskjellen på suksess og fiasko kan ofte være en god plan! Du kan se på en publiseringsplan som en innholdskalender, der du planlegger hva som skal publiseres i de ulike kanalene i tiden fremover. Noen tips til innholdsplanen:
"*" obligatorisk felt
Sandakervn 24C Bygg B 0473 Oslo
Sandakervn 24C
Bygg B
0473 Oslo
Industrigata 33
4632 Kristiansand
Aurveien 14
1930 Aurskog