5 tips til markedsføring på Facebook

Ved å markedsføre på Facebook kan du effektivt nå de personene som er viktigst for deg. I denne artikkelen gir vi deg våre beste tips til hvordan du oppnår suksess med tilstedeværelse på Facebook.

Vær personlig!

Det enkle, ærlige, autentiske budskapet er det som engasjerer! Ekte historier. Ekte verdier. Å tilby et produkt eller en tjeneste er ikke nok – du må skape følelser og opplevelser.

Mobil og film

Når du skal annonsere på Facebook må du tenke på to ting: mobil og film. 85 % av alle annonser på Facebook er på mobil, så dette er plassen å være. I tillegg fortsetter Facebook å legge til rette for at flere skal bruke video som utforming ved å forbedre flere av videoproduktene sine.

Dette tilsier at noe annet er mindre interessant å ha fokus på, ettersom Facebook selv ikke har fokus på det. Det samme gjelder dermed også for Instagram. Og spesielt annonser.

”Ekte historier. Ekte verdier.

Film vs. foto

I følge SocialBaker blir flere bilder enn filmer promotert, men det er definitivt ikke mer effektivt. Opplastede filmer (ikke YouTube-lenke) er en ekstremt effektiv måte å nå ut til publikummet sitt, og her kan man oppleve 135 % større spredning når det blir postet film fremfor bilde. Likevel må videoene være attraktive for målgruppen.

Bruk emojier

Forskning viser at merkevarer som bruker emojier i annonser har større sannsynlighet for at folk kjøper av dem. Og spesielt mot en yngre målgruppe er dette en del av språket. Et eksperiment i USA viste at dersom man brukte emojier i overskriften på en Facebook-annonse økte klikkfrekvensen med 241%! MEN emojiene må være relevante!

Virkelighetsnært innhold vinner

Et eksperiment gjort av Kissmetrics har funnet ut at Facebook-annonser med brukergenerert innhold har en 50 % lavere kostnad per resultat enn de som ikke har dette.Virkelighetsnært innhold må ikke være i form av anmeldelser og kommentarer fra «sannhetsvitner», men kan også komme fra positivt engasjement rundt annonser. Derfor etterstreber vi å skape innhold som vil treffe målgruppen vår på en positiv og engasjerende måte.