Øk seertallet ved å promotere sendingen på forhånd
Det kan være fristende å ta sendingen litt på sparket, men det er flere fordeler ved å planlegge på forhånd. Hvis du for eksempel bestemmer deg for å sende en uke frem i tid, kan du bygge opp forventninger og sikre deg et større publikum ved å promotere sendingen i forkant. Du kan for eksempel dele bilder eller video på Facebook hvor du bygger opp stemningen.
Hva med å gi små hint til hva som vil komme på livesendingen? Kanskje de kan vinne en premie under sendingen? Eller får de møte en spennende person? Hvis følgerne dine har forventninger og vet at det skal skje noe gøy om en uke, er det større sjanse for at de vil «tune inn» og følge med på sendingen når den går i gang.
Kom i dialog med seerne
Første bud i sosiale medier er dialog. For å øke engasjementet rundt sendingen er det lurt å stille spørsmål, be om innspill, oppfordre til kommentarer og engasjement underveis. Dette kan du begynne med allerede i forkant av sendingen, ved å la følgerne komme med innspill til hva de ønsker å se.
Underveis i livesendingen kan du skape engasjement i kommentarfeltet ved å oppfordre seerne til å legge igjen spørsmål til deg eller til en som blir intervjuet i sendingen. Dette vil gi en bedre opplevelse for seerne, fordi de kan interagere direkte med dem de ser på streamen. På denne måten føler seerne at de tar del i sendingen istedenfor å bare sitte og observere, og det er jo en kjempefordel!
Riktignok: Hvis det er veldig mange kommentarer som renner inn, kan det bli utfordrende å følge med på dem alle. Da kan det være lurt å ha en medsammensvoren som kan følge med på kommentarene og hjelpe deg underveis.
Legg ut videoen i ettertid
Når sendingen er over, kan det være lurt å legge ut videoen på tidslinjen slik at de som gikk glipp av livesendingen allikevel får mulighet til å se hva som foregikk. Dette får du mulighet til å gjøre i Facebook-appen direkte etter at livesendingen er avsluttet. Du kan også lagre videoen til kamerarull dersom du ønsker det.
Det kan være lurt å tenke igjennom en god tittel og delingstekst for videoen allerede før du begynner livesendingen, for å sikre at flest mulig får lyst til å se videoen som postes i etterkant.
Nå er det bare til å sette i gang med din første livesending! Og husk: Trenger du litt hjelp eller bare noen tips på veien må du gjerne ta kontakt med oss!