10 ideer til hva din bedrift kan poste i sosiale medier

Av og til kan det være vanskelig å vite hva man skal publisere på bedriftens Facebook-side eller Instagram-konto. Vi hjelper deg i gang med 10 tips som kan brukes for alle bedrifter i alle bransjer!

1. Ta med følgerne bak kulissene

Vis følgerne dine hva som foregår «behind the scenes». Vis frem lokalene dine, folkene som jobber der og hvordan dere løser ulike arbeidsoppgaver. Hvordan er en vanlig dag hos dere? Følgerne setter garantert pris på å bli bedre kjent med dere! Slike «behind the scenes»-filmer passer ypperlig som stories, men kan selvfølgelig også deles i nyhetsoppdateringen.

 

Les også: 10 tips til filming med mobil til sosiale medier

Kvinne trykker hjerte-ikon på sosiale medier på mobil

2. Del andres innhold

Å dele andres innhold kan være en fin måte å vise at dere støtter samarbeidspartnere, ansatte eller kunder. Du gir positiv oppmerksomhet til den andre parten, og viser samtidig at din virksomhet inngår i forbindelse med andre bedrifter og mennesker.

Denne typen deling er blitt veldig enkelt både på Facebook og Instagram, og de fleste poster har en deleknapp som gjør det enkelt å dele fra din bedriftsprofil.

Men! Husk at du alltid må legge ved en kommentar eller forklaring på hvorfor du deler dette innholdet. Hvilken relasjon har din bedrift til det som deles? Hvorfor er det relevant for dine følgere å se akkurat dette? Å bare dele andres innhold uten forklaring er sløvt.

 

3. Del tips og triks

Del gode tips og ideer som er knyttet til ditt fagfelt. På denne måten «bjudar du på» og gir følgerne dine nyttig informasjon, samtidig som du viser frem kunnskapen og kompetansen din.

Driver du et bilverksted, kan du gi tips til hvordan du kan gjøre dekkskiftet smertefritt. Driver du en hudpleiesalong, kan du dele produkttips eller behandlinger for visse hudtyper. Ta gjerne utgangspunkt i spørsmål du ofte får fra kunder eller problemstillinger mange kan kjenne seg igjen i, så er du i gang!

 

Les også: Hvorfor du bør bruke film i markedsføringen

4. Vis frem menneskene

Vi mennesker er sosiale vesener, og liker å se andre mennesker. Derfor skaper ofte poster med ansikter og blikkontakt en stopp-effekt i scrollingen på sosiale medier.

Husk også at det er de ansatte kunden kommer i kontakt med når de besøker deg eller kontakter bedriften din på annen måte. Da kan det være fint om de samme menneskene også vises frem i sosiale medier. Det skaper gjenkjennelseseffekt.

Del gjerne bilder eller små filmsnutter av kollegaene dine i arbeidssituasjoner. Fortell om dem, hvilke oppgaver de gjør og hei dem frem! Spill på menneskene du har rundt deg, og la følgerne dine få en relasjon til personene.

 

5. Still spørsmål

Sosiale medier er skapt for å være nettopp sosiale. Våg å stille følgerne dine spørsmål, og inviter til dialog.

Spør gjerne om noe du oppriktig lurer på eller ønsker tilbakemelding på. På den måten viser du at du setter pris på kundenes tilbakemeldinger og innspill, og det vil telle positivt for algoritmene slik at du når ut til enda flere.

Spørsmål som «Hvilken liker du best av … og …?» eller ««Hva skulle du ønske vi tilbød hos oss?» er et godt sted å starte. Husk at spørsmålet må være relevant til din virksomhet.

Og ikke minst: Svar alltid på alle tilbakemeldinger som kommer inn. Vis at du bryr deg!

6. Del gode kundeanmeldelser

Det finnes ingen bedre ambassadører enn fornøyde kunder. Tør å vise frem gode anmeldelser eller kommentarer, og vis at du setter pris på tilbakemeldingene. Ingen liker en skrythals, så husk å vær ydmyk når du deler gode anmeldelser.

 

7. Feiring av spesielle dager eller hendelser

Alle liker god stemning! Positive budskap som vekker følelser som glede, omtanke og latter har alltid gode sjanser for å skape engasjement.

Har en ansatt årsdag på jobben? Er det jubileum for et av produktene deres? Eller har dere endelig nådd 1000 følgere på Instagram? Uansett hvor lite eller stort, er det alltid rom for å feire litt. Smilende mennesker, ballonger og feiring – det er det jo umulig å ikke bli i godt humør av!

 

8. Vis frem produktene dine

Det er helt innafor å vise frem produkter og tjenester på sosiale medier – men gjør det på en gøyal måte. Å bare vise frem produktet og oppgi prisen er dessverre ikke nok.

Kan du få en av kollegaene dine til å fortelle litt om produktet? Kan du ta bilde av produktet i en morsom eller overraskende setting? Hva med å forklare hvordan produktet brukes? Eller tipse om hvilke utfordringer som kan løses med akkurat dette produktet?

Det finnes mange kreative måter å vise frem produkter på, uten at det fremstår som en salgsplakat. Våg å tenke kreativt og prøv deg frem for å finne ut hva dine følgere responderer best på.

 

9. Lag en meningsmåling eller avstemming

Vis følgerne dine at de kan være med og bestemme. Det finnes mange funksjoner for å lage meningsmålinger både på Facebook og Instagram. Ikke vær redd for å prøve deg frem.

 

10. Vis frem prosessen

Prosesser og fremgangsmåter er en slager på sosiale medier. Istedenfor å vise frem det ferdige produktet, kan du ta med følgerne «behind the scenes» og vise hvordan produktet blir laget. Eller hvis du tilbyr en tjeneste, kan du vise kunden hvordan tjenesten utføres i praksis.

På denne måten får følgerne både et innblikk bak kulissene, samtidig som det kan besvare spørsmål og gjøre potensielle kunder tryggere på at du har peiling på det du driver med.

 

Og du? Husk at det er helt lov å prøve seg frem. Test gjerne ulike typer innhold, og følg nøye med på responsen. På den måten finner du ut hva akkurat dine følgere liker best, og kan gjøre mer av det som funker og mindre av det som ikke funker like bra. Lykke til!

Skal vi ta en prat om sosiale medier?