07 Media

Viral markedsføring

ViralVirak

I løpet av normale samtaler nevner vi tjue eller tretti merker i døgnet, så i bunn og grunn er vi alle markedsførere - enten vi vil det eller ikke. 

Viral markedsføring er kampanjer som plantes ut i den sosiale sfære, for å få oss til å snakke om produkter. Aller helst med litt styringshjelp fra håndplukkede fremsnakkere. Og dette kan skje med lysets hastighet.

Omtalemarkedsføring skjer hele tiden enten du gjør noe med det eller ikke. Men utfordringen med viral (levende) markedsføring og omtaler (word-of-mouth) er å få kundene til å snakke positivt om din bedrift. Og råd fra venner og bekjente opp-leves mye mer troverdig enn om det kommer fra en leverandør. 

Dette er ikke noe nytt. Før vi fikk skriftspråk og reklameombærende aviser, var samtalen den eneste markedsføringskanlaen som fantes. Men det tok tid. Fra bonden kom fra smeden med en velskodd hest kunne det ta dager før en anbefaling nådde frem til naboen (som kanskje ikke engang hadde hest). Men i vår tid med digitale sosiale kanaler, kan et budskap spres til tusener, for ikke å si millioner, med et knapt tastetrykk. Treffprosenten er blitt litt større med tiden.

Noen begrepsoppklaringer
Forskjellen mellom viral markedsføring og omtaler er at førstnevnte er årsaken og det andre er resultatet. Viral markedsføring kan være ulike tiltak som øker snakk og bevissthet rundt et produkt eller et firma. Innflytelsesprogrammer, samfunnsbyggende portaler, videoer som deles og gerilja-kampanjer på gatenivå er årsaken som starter samtalene. Positiv omtale som fører til kjøp og testing av et produkt er resultatet. 

Hvordan gjør du det?
Du har laget en film, og målgruppen er menn som elsker film og action. 

1: Velg ut menn som snakker varmt om slike filmer og som deler sine -opplevelser med andre gjennom sosiale kanaler.

2: Inviter dem inn i en eksklusiv gruppe. Alle elsker å være utvalgt.

3: La de utvalgte se filmen.

4: Sørg for at de deler sine opplevelser, bilder og en filmtrailer. 

Enkelt, men akk så vanskelig
Tenk om spenningsfilmen slett ikke oppleves spennende? Det kan hende den hadde et svakt plott, dårlige skuespillere eller noe annet ved seg som ikke opplevdes godt nok.

Hva tror du skjer da? Ett utfall kan være at de utvalgte ikke deler eller sprer sine opplevelser i det hele tatt. Det bør du i så fall være glad for. For i verste fall kan dette føre til det stikk motsatte av målet ditt. Filmen kan ende opp med masser av negativ omtale og fullstendig publikumssvikt. 

Noen viktige punkter
• Du bør ha stor tro på at mottageren vil sette pris på det den får tilsendt.

• Påvirkerne bør oppleve det som kult, slik at ved å videresende innholdet oppleves de som kule. Innholdet bør altså bygge opp under det imaget
mottageren ønsker å formidle av seg selv.

Over there
I USA er det flere firmaer som bevisst bygger opp grupper, i den hensikt at de utvalgte deltagerne bidrar til å dele sine produkterfaringer mer enn normalt er. 

Et firma som heter Vocalpoint har over en halv million mødre i sin stall.
De får kuponger og nye produktprøver i posten. Disse mødrene deler sine

erfaringer med rundt 25-30 andre kvinner daglig. Den gjennomsnittlige -befolkningen deler sine produkterfaringer med rundt fem personer daglig.

I følge en artikkel i Business Week har firmaet sett at slike WOM-grupper kan få salget på teststeder til å doble seg i kampanjeperioden.

Et annen eksempel: En tilbyder av virale kampanjetjenester vervet tre tusen agenter for å markedsføre en kjedes nye lett-latte i fire testmarkeder. De frivillige fikk seks kuponger hver som ga dem gratis latte. Til gjengjeld måtte de i hele kampanjeperioden rapportere tilbake til oppdragsgiver hvor ofte de hadde nevnt lattedrikken for andre. Målet var å studere kampanjens salgseffekt, testet mot fire kontrollmarkeder som bare fikk høre om drikken gjennom radioreklame.

Resultatet ble slik: salget av espressodrikker i testmarkedet steg i gjennomsnitt 26 prosent mot bare 8 prosent i kontrollmarkedet. Kilde:Case study av Rick Ferguson, COLLOQUY

Hvem er budskapssprederne?
Digital Life har estimert at rundt femten prosent av internettaktørene bruker sosiale media til å videresende kommersielle budskap til venner. Det er disse prosentene du må finne. Og de finnes i størst antall blant de som har inn-flytelse på andre. Vi kaller dem påvirkerne.

Påvirkerne er like gjerne kvinner som menn. De har til felles at de i stor grad «lever» på nettet, har mange venner i -sosiale nettverk, er under tretti år (som oftest) og har ikke noe i mot å sende kommersielt innhold til sine venner, dersom de finner noe de liker. De er faktisk svært ivrige til å kommentere nyheter, produkter, trender og merkevarer. Men det kan like gjerne slå negativt som positivt ut. 

Så, for å lykkes med viral- og word-of-mouth-markedsføring må du derfor finne et segment med reelt ivrige fans og lage spesielle programmer og verktøy som vil styrke dem til å dele denne entusiasmen. Det er likevel ikke garantert at omtaler kan ta merkevaren din opp i skyene, men det er ingen tvil om at en god kampanje kan hjelpe den en bit på veien.

Kilder:Case study av Rick Ferguson, COLLOQUY og TNS Gallup