07 Media

Selvpublisering

Synes du selvpublisering høres spennende ut? Med Internett og enkel tilgang til teknologi er det enklere for forfattere å gå veien utenom forlagene og publisere direkte. I 2011 solgte John Locke mer enn 1 million eksemplarer av sin selvpubliserte e-bok gjennom Amazon Kindle, og for første gang trådte en selvpublisist inn i Amazons «Kindle Million Club».

Blogg eller bok?
I dag får mange tilfredsstilt skrivelysten ved å blogge. Blogging gir en umiddelbar kontakt med leseren, og leseren kan gjerne kommunisere direkte med forfattere ved å legge igjen kommentarer som igjen besvares av forfatteren. Det finnes i dag blogger om all verdens temaer, reiseblogger, matblogger, interiørblogger, moteblogger, filmblogger og litteraturblogger, for å nevne noen.

Mange skribenter bærer på en forfatterdrøm som innebærer noe mer enn det å skrive blogg. Dersom du ønsker å gi ut en bok, finnes det mange muligheter som kan hjelpe deg til å realisere forfatterdrømmen uten at du behøver å gå til et forlag. Selvpublisering har lenge blitt ansett som en siste utvei for refuserte forfattere, og sluttproduktet har av bransjefolk blitt betraktet som en b-vare. Men kanskje er denne trenden i ferd med å snu. For forfattere som velger selvpublisering er nettopp friheten til å kunne bestemme selv noe som driver dem. Mer innflytelse på sluttproduktet og større potensiell inntjening spiller også en stor rolle.

Å publisere på egen hånd krever mye arbeid og stor innsatsvilje, men det finnes hjelp å få! Det finnes forleggere og aktører innen grafisk produksjon som tilbyr tjenester til forfattere som ønsker å gi ut bok på eget forlag. Det finnes også frilansere som kan hjelpe deg. Fordelen med å bruke slike tjenester, er at du får noen å kaste ball med. Du kan snakke med erfarne folk som kan gi gode råd om hva som er det beste for akkurat din bok, og du kan få litt støtte underveis i prosessen. Ikke minst frigjør du tid til å skrive og å jobbe med innholdet i boka. Men til syvende og sist er du alene om å ta avgjørelsene, du må betale for all rådgivning og tjenester du benytter deg av, og du bærer selv all økonomisk risiko. Samtidig er inntjeningspotensialet stort. Gir du ut noe som viser seg å bli en bestselger, går alle inntektene til deg.

Papir eller e-bok?
En vurdering forfattere må gjøre er om de ønsker å publisere i papirform eller elektronisk. Stadig flere foretrekker i dag å lese e-bøker framfor den tradisjonelle papirboka. E-boka gjør det enklere for selvpublisister å nå ut til leserne sine, og du sparer en del kostnader til trykk, lagerhold og ikke minst porto. John Locke brukte Amazons Kindle Direct Publishing til å utgi og selge sin e-bok. Vil du bruke profesjonelle bokdistributører som SentralDistribusjon eller Forlagssentralen, er det vanlig å betale per kilo. Å sende bøker i posten er dessuten dyrt. Det finnes også norske uavhengige aktører som selger e-bøker, for eksempel Leselampen.no, eller du kan selge/dele boka di fra egen blogg.

Noen tips til deg som vil gi ut bok på eget forlag:

Be om hjelp! Få noen du stoler på og som du tror kan gi deg konstruktiv tilbakemelding til å lese igjennom teksten. Teksten bør kanskje redigeres en gang til før den er moden for publisering.

Unngå korrekturfeil. Du bør lese grundig korrektur. Ikke noe er så irriterende som å lese en tekst full av skrivefeil. Det finnes mange frilansere og byråer som utfører språkvask og korrektur.

Design og layout. Skal du designe omslag og brekke om boka selv? Dersom du regner med å nå ut til mange lesere, kan det være verdt investeringen å få profesjonell hjelp til dette. Økonomien avgjør.

Illustrasjoner og fotografier. Dersom du skal trykke bøker må du sørge for at billedmateriale har god nok oppløsning. Vær og oppmerksom på at slikt materiell kan være rettighetsbelagt og at du må betale for å gjengi dette i en bok du har planer om å tjene penger på.

Hardcover, softcover, e-pub eller blogg? Mulighetene er mange. Velger du den mer tradisjonelle papirboka, må du ha i mente at du også må ha en plass til å oppbevare bøkene.

Salg og markedsføring. Bruk sosiale medier til å spre informasjon om boka di, som Facebook, Twitter, LinkedIn, Bokelskere, og lignende. Du kan selge den fra din egen nettside, eller benytte spesialiserte tjenester.